Trappelzak (+Tutorial)

Enkele jaren geleden maakte ik de trappelzak uit de Burda van september 2013.
Een niet te moeilijk patroon, maar toch een heel leuk eindresultaat. En nu zijn er weer enkele kleintjes bijgekomen, dus leek het me leuk om deze trappelzak nog eens te maken.
Hoewel ik mijn patronen allemaal mooi bijhoud in aparte enveloppen, kon ik dit patroon nergens meer terugvinden..

Ik pakte dan maar zelf een lat en potlood om zelf een trappelzak te tekenen, met dit als resultaat :

Bij gebrek aan een echt baby’tje in huis, mocht de pop des huizes poseren..

Zo ging ik te werk :

De patroondelen:
1 rechthoek van 40 cm x 85 cm (Achterkant)
1 rechthoek van 40 cm x 50 cm (Voorkant)
Ik maakte gebruik van een bord om onderaan de twee hoeken af te ronden.
Naadwaarde is al inclusief.
Let op: Teken een knipje op het patroondeel van de achterkant op een hoogte van 50 cm, dit is waar straks de rits in komt.

12421525_10153980179343529_380065685_n

Wat heb je nodig:
1 m buitenstof
1 m binnenstof
1 m fleece
biaislint
1 kamsnap
2 ritsen (1 gebruikte er 2 van 60 cm, maar je kan gerust ook 2 kortere of 2 langere gebruiken)

Zo ging ik te werk :

  • Knip de patroondelen uit de stof. De achterkant 1x uit buitenstof, 1x uit binnenstof en 1x uit fleece. De voorkant 1x uit buitenstof, 1x uit binnenstof en 1x uit fleece.
  • Voor de achterkant leg je het deel in de binnenstof met de slechte kant naar boven, daarop de fleece en daarop het deel in de buitenstof met de goede kant boven. Werk alle randen af met een zigzagsteek of met de overlock, zodat de 3 lagen stof aan elkaar hangen.
  • Voor de voorkant leg je het deel in de binnenstof met de slechte kant naar boven, daarop de fleece en daarop het deel in de buitenstof met de goede kant boven. Werk de zij- en onderkant af met een zigzagsteek of overlock, zodat de 3 lagen stof aan elkaar hangen. De bovenkant werk je af met een biaislint.
  • Nu gaat de rits erin aan de linker- en rechterkant, bij de voorkant begint de rits vanaf het biaislint, bij de achterkant begint de rits vanaf het knipje.
  • Als je nu de ritsen sluit en de trappelzak binnenstebuiten keert, kan je de opening onderaan mooi dichtnaaien.
  • De randen waar je nu nog zigzagsteek of overlock ziet, kun je nu afwerken met biaislint.
  • Plooi de 2 bovenhoeken naar elkaar en op het punt waar deze elkaar net overlappen, kun je nog een kamsnap bevestigen.

Veel plezier met het maken van de trappelzak !

Groetjes,
Lynn

4 thoughts on “Trappelzak (+Tutorial)

Geef een reactie

