Porseleinen huwelijk

19 april 2016, de dag waarop een collega, maar buiten dat ook een goede vriendin, haar porseleinen huwelijk vierde.

Zij en haar man beslisten om dit alvast te vieren en hiervoor kreeg ik de eer om haar feestjurk te ontwerpen.
Spannend !

Zij had enkele foto’s doorgestuurd van jurken die ze mooi vond, en met dit in het achterhoofd begon ik aan de patronen.

Het werd een strapless jurk gemaakt van een zachte stof, met daarover kant in een zachtpaarse kleur.
In de middenachternaad verwerkte ik een blinde rits en onder de borst naaide ik met de hand een zachtpaarse band uit de zachte stof, dit om het geheel wat te breken, volledig in de kanten stof was een beetje te veel..

Ook mocht een kleine sleep niet ontbreken, die werd gemaakt van een voilestof.
De sleep begon langs haar hals, liep achter haar door en vormde daar een kleine sleep.
De band rond de hals maakte ik uit parelband die ik een tijd geleden eens had gekocht omdat ik die zo leuk vond, maar nog niet het perfecte project voor had gevonden, dus dit kwam perfect uit! De zachtroze kleur van de pareltjes paste helemaal bij het zachtpaarse van de jurk/sleep.
De parelband bevestigde ik met de hand aan de voilestof omdat dit niet echt te doen was met de naaimachine.
Ik moest enkel de randen van de voilestof nog afwerken tegen het rafelen, maar dit was toch iets moeilijker dan gedacht, eerst dacht ik om het met een rolzoom met de overlockmachine te doen, maar door het ontbreken van die kleur garen was dit absoluut geen optie, dan maar met een dunne zoom met de naaimachine, maar dit was ook geen succes. Er restte mij nog 1 optie en dat was met de hand een lint/band eraan naaien..
De band die ik rond de hals gebruikte bestaat uit 6 rijen met pareltjes, om een fijne afwerking te creëren knipte ik 6 rijen met pareltjes, om deze vervolgens aan de randen te naaien..
5 meter aan pareltjes, met 2 pareltjes per cm en 2 steken tussen elk pareltje .. 2000 steekjes!
Een heel werkje, maar toen ik het resultaat zag, was het het helemaal waard!

Uit dit project heb ik weer veel geleerd dat ik kan meenemen naar volgende projecten.

Ik was vereerd om haar feestjurk te mogen ontwerpen en fier om haar deze te kunnen afgeven !

Ze straalde in de jurk!!

 

Groetjes,

Lynn

 

4 thoughts on “Porseleinen huwelijk

Geef een reactie

