Kudrado goes green.

Al lang speelde ik met het idee om zelf wasmiddel te maken, toch kwam het er maar niet van. Dit jaar ging bij mij in het teken van Upcyclen staan, maar buiten dat wil ik ook in mijn huishoudproducten milieuvriendelijker worden.
Ik dacht altijd dat het veel moeite was om zelf wasmiddel te maken, maar het tegendeel werd bewezen toen ik wat opzoekingswerk begon te doen.

Eigenlijk is het niet meer dan water en zeep samenvoegen.

Een weekje verlof, de nodige benodigdheden bijeen zoeken en ik kon aan mijn brouwseltje beginnen.

Hiervoor heb je nodig :

  • zeep (ik gebruikte Sunlight, maar andere bv Marseillezeep kan ook)
  • soda (dit gebruik je als je wasmiddel maakt voor de witte was)
  • 5 liter water
  • Een rasp, kommetje, trechter, weegschaal, grote kookpot, staafmixer, waterkoker, lege fles(sen)/flacon.

Hoe ga je te werk :

  • Rasp eerst 80 gram zeep. Terwijl je dat doet laat je al 1 liter water koken in de waterkoker.
  • Ondertussen zette ik de grote kookpot op het vuur met de andere 4 liter water en liet deze al warm worden.
  • Voeg de 80 gram geraspte zeep bij de liter kokend water uit de waterkoker en roer regelmatig zodat de zeep oplost.
  • Wanneer het water in de kookpot kookt, en de zeep opgelost is, voeg je alles samen in de grote kookpot. (Als je wasmiddel voor witte was maakt, voeg je in deze stap ook de soda toe) Laat dit nog even doorwarmen en zet daarna het vuur af.
    Roer nog af en toe tegen klontertjes en laat het mengsel een nacht staan.
  • De volgende dag heb je een papperig mengsel en dit mix je dan door met de staafmixer.

Je eigen wasmiddel is nu klaar !

  • Met behulp van de trechter kun je het wasmiddel in de lege fles(sen)/flacon doen.

Zo gemakkelijk kan het zijn!

Superleuk om te maken ! Wat ook een zalig moment was toen ik het wasmiddel aan het maken was, was de geur. Zowiezo ruikt dat zalig, maar dit was dezelfde geur zoals bij mijn grootmoeder en het deed me ineens terugdenken aan de vele keren we daar een bad (in de douche, maar dan zo’n diepe douchebak) hadden genomen met daaropvolgend een zalig nachtje doorbrengen.

Nu maakte ik 5 liter voor de bonte was, maar volgende keer ga ik het mengsel opsplitsen.
2,5 liter bonte was en 2,5 liter witte was. (In dat geval gebruik je slechts 40 gram soda)

Eerst had ik een lege flacon van wasmiddel klaarstaan om te gebruiken, maar toen ik mijn mengsel klaar had, wou ik toch liever leuke plastic flessen, die gemakkelijk uit te spoelen waren én die nog leuk stonden in het washok. Deze vond ik in de Zeeman, de flessen waren vergezeld van herbruikbare ijsblokjes, maar die zullen deze zomer (hopelijk) ook nog wel van pas komen.

Ik kocht een pak Sunlight zeep (6 blokken zeep van 125 gram = goed voor 45 liter wasmiddel) voor €4,56 en de Soda (1 kg = goed voor 62,5 liter wasmiddel) voor €0,79.
Dus, een hele hoop geld uitgespaard én door de superleuke, herbruikbare flessen heel goed voor het milieu! Maar buiten dat ook heel goed voor gevoelige huiden.

Hopelijk heb ik hiermee jullie kunnen inspireren!

Liefs,
Lynn

One thought on “Kudrado goes green.

Geef een reactie

