Met Maxi-rokken de zomer in !

Maxi-rokken, een zaligheid om te dragen in de zomer én een projectje dat in een mum van tijd in elkaar zit.
Ondertussen hangen er dus al een hoop in mijn garderobe.

Alleen ontbraken er nog Maxi-rokken met gouden/zilveren rekband.
Dus toen ik een tijdje geleden op het stoffenspektakel was met Kim, kochten we enkele soepele stoffen én gouden en zilveren rekband. Ook voor ons Evi natuurlijk! Een gezamenlijk projectje !

Hier alvast mijn Maxi-rokken ..

13817110_10154277072223529_458354093_n

 

Ik maakte 3 verschillende rokken: 1 waarvan de voering even lang was als de rok, 1 waarvan de voering tot net boven mijn knie komt en 1 zonder voering, hieronder draag ik een apart onderrokje.

De rokken maakten we zonder patroon en we gingen als volgt te werk :

De rok zonder voering:

  • Vouw de stof dubbel met de goede kanten naar binnen. En stik de zijkant toe.
  • Verdeel met behulp van speldjes de bovenkant van de rok in 4 gelijke delen.
  • Stik de uiteinden van de elastiek aan elkaar en verdeel vervolgens met behulp van speldjes ook de elastiek in 4 gelijke delen.
  • Stik de elastiek aan de bovenkant van de rok. Let erop dat de speldjes met elkaar overeenkomen. Rek de elastiek uit tijdens het vaststikken.
  • Knip de rok op de gewenste lengte en werk de zoom af met een fijne rolzoom.
  • Je hebt nu een zalige zomerrok!

De rok met voering:

  • Vouw de stof dubbel met de goede kanten naar binnen. En stik de zijkant toe. Doe hetzelfde met de voeringstof.
  • Verdeel met behulp van speldjes de bovenkant van de rok in 4 gelijke delen.
  • Stik de uiteinden van de elastiek aan elkaar en verdeel vervolgens met behulp van speldjes ook de elastiek in 4 gelijke delen.
  • Nu ga je de buitenrok, elastiek en voeringrok samen aan elkaar stikken. Leg de buitenrok met de goede kant buiten, dan de elastiek met de goede kant naar de buitenrok en dan de voeringrok ook met de goede kant op de buitenrok. Let erop dat de speldjes met elkaar overeenkomen. Rek de elastiek uit tijden het vaststikken.
  • Knip zowel de buitenrok als de voeringrok op de gewenste lengte en werk de zoom af met een fijne rolzoom.
  • Je hebt nu een zalige zomerrok!

Een tijdje geleden ging ik met een van mijn Geweldige vriendinnen lunchen, en vertelde ik dat ik lange rokken ging maken.
Zij antwoordde dat ze er ook wel graag eentje wou hebben en aangezien zij iets later verjaarde, had ik ineens een leuk verjaardagscadeau !

De stof voor haar Maxi-rok kocht ik in het Stofuiltje in Essen-Horendonk en is een viscosetricot.

Voor haar rok ging ik op een andere manier te werk aangezien het met die stof mooier zou zijn als die met een boord uit dezelfde stof zou afgewerkt worden.
Omdat wij ongeveer hetzelfde gestalte en dezelfde lengte hebben, baseerde ik mij op mijn maten.
De nodige maat voor dit patroon te tekenen is enkel de heupomtrek. Ik had van de stof gewoon 1 meter gekocht, en dat is eigenlijk perfect voor onze lengte.

Voor het patroon te tekenen:
De rok:

  • Teken een verticale lijn van 1m op patroonpapier, dit is je lijn om aan de stofvouw te leggen.
  • De heupomtrek deel je door 4 en teken aan de bovenkant van de verticale lijn een haakse lijn van deze uitkomst.
  • Voor de onderkant van de rok kan je kiezen. Als je wilt dat de rok niet te breed is aan de onderkant doe je de heupomtrek x 1,5 ; Wil je dat de rok iets meer uitloopt onderaan doe je de heupomtrek x 2 ; Wil je dat de rok nog iets meer uitloopt onderaan kan je ook de heupomtrek x 2,5 doen. (Ik koos voor de rok niet té veel te laten uitlopen en deed de heupomtrek x 1,5.) Dit deel je dan ook door 4 en teken een haakse lijn onderaan de verticale lijn.
  • Verbind de 2 haakse lijnen en je hebt het patroon op maat voor een Maxi-rok.

De boord (in dit geval een boord van 5cm hoog):

  • Teken een rechthoek van 10cm x (de heupomtrek : 4)

De rok in elkaar steken:

  • Knip de patronen aan de stofvouw. Elk deel knip je 2x uit de stof.
  • Leg beide rokdelen met de goede kant op elkaar en stik de zijnaden vast. In mijn geval deed ik dit met de overlock zodat de rok ineens vastzat en afgewerkt was. Maar het kan ook gewoon met een stretchsteek op de naaimachine.
  • Verdeel met behulp van speldjes de bovenkant van de rok in 4 gelijke delen.
  • Leg beide boorddelen met de goede kanten op elkaar en stik de zijnaden vast. Verdeel de boord met behulp van speldjes in 4 gelijke delen.
  • Vouw de boord dubbel zodat deze nu 5cm hoog is en strijk plat.
  • Schuif de boord over de goede kant van de rok en stik de boord aan de rok. Laat hierbij een 5cm open zodat je er nog een elastiek door kan halen.
  • Schuif de elastiek door de boord met behulp van een veiligheidsspeld. Als de elastiek helemaal door de boord zit, overlap je deze 2cm en stik de elastiek vast. Stik nu de opening toe.
  • Enkel nog omzomen en weer een zalige rok als resultaat !

Toen we weer een keertje samen gingen lunchen kon ik de rok afgeven. Toch een beetje zenuwachtig of ze hem mooi ging vinden, maar ze was er heel blij mee! En ik ook natuurlijk!

13819368_10154277103263529_1967894555_n

Afspreken voor foto’s te maken van de rok is nog niet gelukt, dus houden we jullie nog even in spanning. Maar hou onze Facebookpagina in de gaten!

P.S.: Ook het kledinrek is een DIY-projectje. Hoe ik dit maakte kan je lezen in dit bericht.

Warme, zonnige groetjes,
Lynn x

2 thoughts on “Met Maxi-rokken de zomer in !

Geef een reactie

